top of page

Hong Kong (del 2)

Uppdaterat: 30 dec. 2018

En kväll i Hong Kong

Mobilen tjöt runt 08 och efter att ha sovit som stockar var det inte särskilt svårt att bege oss ett par våningar ner, där den omtalade frukostbuffén hägrade!

Vi placerade oss bredvid varandra med blickarna vända mot Victoria Harbour. Som utlovat, en frukost av sällan skådat slag, att beskriva vad som serverades skulle helt enkelt ta för lång tid, välj din drömfrukost och den fanns garanterat där!

Navigera

Att ta sig runt i Hong kong är väldigt lätt till skillnad från många andra städer jag besökt och som med allt annat i staden fungerar t.ex. tunnelbanesystemet oklanderligt. Med sina 5 minuters stopptid per person och 1000 resor får det Stockholms tunnelbana med sina ”signalfel” och ”löv på spåren” att kännas som vi i Sverige åker runt på ett system byggt av lego.

Taxi i staden är billigt och lätt att hitta, ett tips dock är att hellre använda sig av tunnelbanan om du tänker transportera dig mellan; Lantau Island, Kowloon och Hong Kong Island då det lätt blir mycket bilar i tunnlarna mellan öarna.

Sightseeing

Vad är en resa utan lite sightseeing? Uppdelat på våra dagar i Hong Kong hann vi med att besöka ett par omtalade statsskatter.

Nan Lian garden

Inte lika frekvent besökt som andra sevärdheter i staden men ack så vacker finner du Nan Lian Garden. Trädgården som ligger i Dimond hill, placerat ett stenkast från Kowloon Bay, består av ca 4 ha av bäckar, tempel och bonsaiträd.

Ett varv i trädgården avverkar du på en timme och kan varmt rekommenderas om du brinner starkt för att fånga det där vackra färgglada templet till framtida fotoalbum.

Vägg i vägg med trädgården hittade vi shopping centret Plaza Hollywood. Vi promenerade in i hopp om att finna någon typ av föda och överraskades av ett shopping stråk olikt de vi tidigare sätt i staden. Det var inte tal om lyx butiker med marmorgolv till höger och vänster, här briljerade de 100-tals inhemska varumärkena och förutom ett Starbucks fanns det ingenting annat vi kände igen.

Tyvärr han vi inte kika igenom shoppingcentret allt för noga då vi ville hinna upp till Hong Kongs favoritutsiktsplats Victoria Peak innan mörkrets intåg. Orutinerat nog ligger platsen i fråga på andra sidan ån och en tunnelbaneresa hade därför varit optimal, men med tidsbristen som hängde över oss fick det bli en Taxi. Efter fyra försök med Taxi bilar som inte alls var jätte sugna på att passera tunneln till nästa ö mitt i rushen, lyckades vi med hjälp utav en lokal god samarit övertala bil nummer 5 att resan skulle vara värt besväret.

Uppslukade av landskapet lyckades taxin åka förbi den egentliga utsiktsplatsen och vi (läs jag) beslutade ”tillsammans” att gå av och promenera den sista biten eftersom vi var i god tid och det var ca 30 min innan solen skulle gå ner. Den sista biten visade sig vara mycket längre och brantare än jag trott och när vi väl kom fram hade jag guidat oss till helt fel utsiktsplats, närmare bestämt VIctoria Peak garden.

Victoria Peak garden Hong Kong
Victoria Peak garden (inringad)

Med svansen mellan benen tog vi oss ner för berget mot det rätta alternativet och anlände först när solen redan försvunnit.

Fantastisk utsikt visserligen, men med tanke på vårt fina hotell val så var vi redan ganska bortskämda med fin utsikt. En vacker sommardag utan ett moln i sikte är det nog en fantastisk plats, men med tanke på regn, 10 grader och mörker kändes det naturligt att ta ett par kort för att sedan rulla vidare mot nya upptåg.

Utsikt från Victoria Peak Hong Kong
Utsikten från Victoria Peak

Ytterligare en taxi resa senare var vi tillbaka på hotellet efter en lång dag. Ett bad i det lyxiga badkaret, lite middag på rummet och en Netflix film senare somnade vi för att inte vakna en enda gång på 8 timmar.

Vi vaknade runt 08:00 och satte kursen mot frukosten. Nästan två timmar senare hade vi fått i oss mer än vad vi behövde och det krävdes en längre nap för att smälta ca 3kg frukost innan det vardags att testa Ritz-Carltons träningsanläggning.

Lyxig känsla, bra maskiner, rejält med fria vikter samt citron- och gurkvatten gjorde gympasset till något utöver det vanliga, kanske hjälpte den galna utsikten till lite också :)

För er som inte har testat att träna på semestern så rekommenderar jag att ni gör så, man blir piggare i längden och i alla fall jag orkar mer under dagen så länge jag äter bra. Bor man dessutom på ett lyxhotell så är gympasset som sagt en upplevelse i sig.

Efter dusch och snacks vandrade vi ut i staden igen, för att spendera dagen genom att gå i affärer och shoppa loss i flera av Hong Kongs gigantiska shoppingcenter. Jag letade efter nya sneakers, men insåg snabbt att priserna i Sverige ändå var bättre så ställde istället in mig på att hitta något som jag inte sett i Sverige. En del bra köp blev det till slut och det kändes som att det varit värt besväret.

Flera timmar senare när mörkret lagt sig över staden vandrade vi till den ökända "Temple street night market"efter en rekommendation från flertalet reseguider om staden.

Från Man Ming Lane i norr till Nanking St. i söder klyvs Temple St. i två av Tin Hau Templet och marknaden har huserat här sedan 20-talet då försäljare samlades för att bistå tempelbesökare med allt mellan himmel och jord.

En kul upplevelse snarare än shopping blev det för oss, men den som letar bra kan säkert hitta intressanta föremål bland de 50-tals stånden. Vad sägs om en Rolex för 200 spänn? :)

Vi rörde oss hemåt till Ritz-Carlton för att testa hotellets restaurang Tosca, som med en Michelinstjärna i bagaget skulle släcka vår hunger för kvällen.

En Old Fashioned serverad till perfektion, champagne och väl komponerade viner gjorde middagen till en trevlig upplevelse.

Toscas Carpaccio var suverän och även restaurangens Gnocchi och Havsabborre slank ner fint, men det var först till efterrätten jag blev riktigt imponerad då den mer liknade ett konstverk än en dessert.

Grym service och även om maten kanske inte var den absolut bästa jag någonsin ätit så blev helhetsupplevelsen som förväntat och skulle helt klart kunna tänka mig att besöka Tosca igen.

Kvällen avslutades i världens högsta takbar, nämligen baren/nattklubben Ozone som även den ligger i detta underbara Hotell. Vi var dock inte där för att klubba utan snarare för att testa om Ozone kunde blanda drinkar eller inte. Vi betade igenom drinkar med namn som Dragon's Back, Lion Rock, Joy in the sky och Tropical Cyclone, men favoriten blev helt klart barens signaturdrink. För att beskriva den måste jag citera menyn:

"Finest rum from above 2300 meters combined with fruitiness & Champagne foam. Enjoy our timeless journey in the sky with a sip!"

En 23-årig Zacapa, en skvätt absint, lite lime och grapefrukt tillsammans med sockerlag på tesorten Imperal Oolong. Drinken serveras även med skum gjord på Dom Perignon i en glaskupa med lavendelrök samt ätbara stenar vid foten av drinken. För en cocktail älskare som jag blir det inte mycket bättre än så och att avrunda kvällen på denna kändes helt rätt.

Ritz-Carlton Ozones signaturdrink
Ozones signaturdrink

Sista dagen i Hong Kong

Smått bakfull vaknade vi tidigt, tog en lång frukost och jag begav mig sedan till gymmet en sista gång för att kunna somna bra på det sena flyget mot Australien.

Innan avfärd hade vi en sista matupplevelse inbokad på Ritz-Carlton, nämligen en afternoon tea på The lounge and Bar. Vi hade redan från Sverige skickat någon annans Instagrambild på bordet vi ville ha och självklart blev vi placerade just där. Brukar oftast göra så när jag googlar efter restauranger och barer jag vill besöka, de flesta gånger har jag även fått begärt bord, ett litet tips ;)

En utsökt Afternoon tea tillsammans med fantastisk utsikt och underbart sällskap, vi avrundade resan och tog farväl av ett av mina favorithotell i världen. Jag hoppas att jag åker tillbaka snart och räkna med att jag då kommer bo på The Ritz-Carlton Hong Kong.